Wednesday 4 July 2012

masa yg ditunggu pun tiba..

20.07.2011-aku demam n batuk (batuk teruk sgt2)..semuaye kerana durian..actually,kebun wak enal b'buah dgn jayaye (byk giler durian-adik,cuk,pak usu aku kutip n jual kat umah) aku dpt mc 3 ari (rabu-jumaat) tp aku sedih sgt2 sbb masa sakit cuk x balik tgk aku.

23.07.2011-pagi tu masa aku ke toilet (umah banting) aku tgk ade darah kuar,ms tu wak enal n mum power br je kuar umah nk g umah bidan amik jamu n rempah,cuk lak br je g opis (sabtu pn keje) Setekah perbincangan dilakukan oleh org2 dlm umah,aku pn dihantar ke Hospital Banting,
Masa masuk Wad Bersalin,nurse check rahim aku dah terbukak 2cm secara automatikye aku dimasukn dlm wad terus..(aku dimasukan 2 botol oksigen,3 botol air & dibg ubat batuk) mak,cuk,wak enal semua tunggu kat luar..Ptg tu keluarga mertua aku dtg tgk aku kat wad,mak mertua aku ade bwk mknan tp masa tu aku dh x selera nk mkn (takut ooo) Biler mlm ari,perasaan takut lg menebal (ptama kali aku masuk wad) tp mak,cuk,ejam,adik,shuib (kwn adik aku) & pak usu aku tunggu aku kat luar n bgilir2 dtg b'borak dgn aku kot tingkap.Kul 8.30 mlm aku dpt msg dr mak aku suruh mkn telur ayam kampung mentah2,WHAT..?mak suruh letak dlm air milo tp telur kuning jgn pecah,SLURPPP...1 nafas aku telan..maka b'mula episod kesakitan..
Sedang aku bperang dgn kesakitan,tiba2 cuk dtg dgn adik n shuib ajak borak tepi tingkap,masa tu aku tgk jam dh kul 12.45 pagi,dieorg x jd ajak borak sbb tgh tgk aku nangis (tahan sakit)..TIBA2 aku rs nk buang air besar,aku g toilet..darah dh kuar,aku picit loceng dlm toilet tp x der nurse dtg,aku kuar bilik air dgn memegang dinding...sampe di katil,aku tekan lagi loceng tp x de jgk nurse dtg..YA ALLAH,kuatkan hambamu nie..
Tiba2 ade seorg kakak nie bgn nak g toilet,aku mintak tlg die panggilkan nurse sbb aku dh x blh bgn..2 org nurse dtg bawak wheelchair n bising kat aku ckp knp x panggil dieorg (aku x panggil..?kang klu mjwb lain lak jadiye..) masa dlm labour room tu aku sempat msg cuk "dah nak bersalin" (terror x aku-bwk nset) aku dgr nurse ckp,br bukak 4cm tp bb dh nk kuar..tiba2,PLUP..ade 1 bunyi dan AHHHH,SAKITYE...rupa2ye nuese pecahkan air ketuban..
Alhamdulillah,dengan 3 kali teran lahirla anak aku kemuka bumi ALLAH nie,masa nurse duk sibuk bersihkan anak aku,aku sempat msg cuk "dh bersalin,anak perempuan.." masa untuk jahit,nurse cakap BG KERJASAMA,saya akan buat yg paling terbaek utk awak..yg dlm saya bius,yg luar x bius tau..tuhan je tahu betapa sakitye kena jahit dan aku tgk mata kail yg digunakan utk jahit,BAPAK BESAR...
Setelah semuaya selesai,aku & anak dibawak ke wad yang lain (wad yutk ibu2 lepas bersalin) masa inila mak,pak usu,cuk,ejam,adik n shuib dtg tgk aku & bb..Mak dtg ,terus cium dahi aku & terus angkat bb (sayu je ati aku masa tu) cuk cium pp,dahi & ucapkan "terima kasih b" (aku dpt tgk cuk qamatkan baby)
masuk labour room - 1.25pg
baby lahir - 1.35 pg

oksigen & air kena masuk masa nie

muka pun dah kembang semangkuk

muka tahan sakit




















ANTARA PERKARA2 YG TERJADI :
  • MAK cakap Ejam asyik ke surau berdoa untuk aku & pantang nampak ambulan,die akan lari ke ambulan tu (takut aku kena bawak ke Hospital Klang)
  • Adik & Shuib kena cari telur ayam kampung untuk aku,akhirya dieorg beli kat kedai mamak,hehe.
  • Masa aku meneran nak kuarkan baby,pak usu aku TERPAKSA sabarkan ejam sbb die nangis & nak masuk labour room jumpa doctor sbb biarkan aku lama meneran (kesian kat aku)
  • Cuk..?bsandar kat dinding (mulut tkumat kamit doakan aku)
  • Mak..?asyik msg aku ckp jgn angkat punggung & past bsalin jgn tido.
  • Wak enal..?kena jaga umah,hehehe
SO,sekarang tentu korang semua tahu KENAPA aku SYG SGT2 KAT FAMILY AKU..family korang ade mcm nie ker..?



No comments:

Post a Comment